Friday, April 26, 2013

Kisah Cristiano Ronaldo Menghampiri Islam..





Cristiano-Ronaldo-Mesut-Ozil-Real-Madrid-07Nov11

Ceritanya bermula daripada beliau mula membantu rakyat di Gaza dengan bantuan wang ringgit sebagai menderma hasil daripada gajinya yang tinggi itu. Ronaldo bagaimanapun enggan memberitahu jumlah dermaan tersebut.
Cerita mengenai beliau yang juga menolak untuk menukar jersey dengan pemain Israel dalam perlawanan kelayakan piala Dunia tempoh hari juga mendapat liputan meluas media. Ini dikatakan sebagai antara langkah memboikot Israel yang menyerang Gaza.
553275_456106334459542_501179668_n

Dan terkini, beliau dikatakan sudah mula cuba untuk menghafal surah al-fatihah dengan bantuan Mesut Ozil, pemain Real Madrid yang beragama islam. Dalam kenyataan lain pula, Ronaldo sering berehat diluar tempat berwuduk untuk mendengar Ozil mengaji Al-Quran dan kini beliau semakin tertarik dengan islam.
Mengikut statistik pula, Ronaldo akan menjejaki langkah beberapa pemain bola sepak islam ternama seperti Samir Nasri, Yaya Toure, Nicolas Anelka dan banyak lagi. Ronaldo juga antara pemain termuda yang menerima nilai gaji paling lumayan jika dibandingkan dengan pemain bola sepak yang beragama islam lain.
Cristiano Ronaldo dan Mesut Ozil juga kini merancang untuk membina masjid di Real Madrid untuk memudahkan umat islam di sana mengerjakan ibadah solat selain berdakwah secara langsung. Begitulah kuasa Allah, Dia berkuasa atas setiap apa yang Dia kehendaki. Sumber

7615_508817355826793_1594729000_n

Contengan: Sama-Sama kita doakan saudara baru dan seterusnya mampu menarik minat peminat Cristiano Ronaldo untuk memeluk Islam. Pengaruhnya cukup besar dalam arena bola sepak dunia.


No comments:

Post a Comment