Tuesday, April 9, 2013

Misteri ' Gerbang Neraka' di Jumpai di Turki...







ISTANBUL - Arkeolog Itali mencari "Gerbang Neraka" di kawasan di Turki bernama Pamukkale. Gerbang Neraka ini diduga digunakan oleh masyarakat Yunani dan Rom sebagai tempat  ritual persembahan kepada dewa tanah.Pengertian Gerbang Neraka pastinya bukan gerbang menuju neraka. Gerbang ini sebenarnya merupakan gua, kadang juga disebut "Gerbang Pluto". Gua ini merupakan sebahagian daripada mitos Yunani dan Rom Purba.Gerbang Neraka dijumpai oleh Francesco D'Andria, profesor arkeologi klasik dari University of Salento, Itali. Gua itu disebut Gerbang Neraka kerana adanya gas beracun yang keluar darinya, mengakibatkan kematian pada haiwan yang terjebak.Sifat racun gas yang keluar dari gua itu pernah dicatat oleh ahli geografi Yunani Kuno, Strabo (64 SM - 24 M). "Gua ini penuh wap air dan pekat sehingga setiap orang akan sangat sukar melihat permukaan gua. Tiap-2 haiwan yang masuk ke dalamnya akan mati secara cepat," tulis Strabo."Saya melempar seekor burung merpati ke dalam gua tersebut, dan dalam masa yang singkat burung itu kehabisan nafas dan mati," tulis Strabo mendeskripsikan bagaimana ia membuktikan sifat racun gas dari Gerbang Neraka.
Beberapa ritual yang dilakukan dalam gua ini adalah dengan membawa haiwan masuk dalam keadaan hidup, kemudian dikeluarkan mereka dalam keadaan mati.
Penemuan gerbang neraka ini dilakukan oleh ahli arkeologi Itali di Istanbul Turki, iaitu pasukan yang dipimpin oleh Fransesco D'Andria profesor arkeologi klasik dari University of Salento.

D'Andria sendiri membuktikan sifat racun gerbang itu saat ekskavasi. Banyak burung mati saat mereka bergerak mendekati gua. Mereka terbunuh oleh gas karbon dioksida kepekatan tinggi dalam gua itu.Alkisah, hanya para kasim Cybele, dewi kesuburan kuno, yang boleh memasuki gerbang itu. Para kasim itu menahan nafas seboleh mungkin sehingga tak menghirup gas racun dari Gerbang Neraka.D'Andria mencari Gerbang Neraka setelah menjalankan kajian arkeologi intensif di Kawasan Cagar Budaya Hierapolis. Ditubuhkan pada tahun 190 SM oleh Eumenes II, Raja Pergamum, Hierapolis diserahkan pada Roma tahun 130 SM.Kawasan Cagar Budaya Hierapolis terletak di bandar Phrygia, berdekatan dengan Anatolia. Kompleks tersebut mempunyai banyak kuil, panggung, serta permandian air panas yang dianggap keramat, yang dipercayai mempunyai kuasa penyembuhan penyakit. D'Andria mengatakan, "Kami mencari Plutonium (gerbang) dengan membina laluan dari mata air panas. Ya, mandian air panas Pamukkale yang menghasilkan white travertine terrace berpunca dari gua ini."

 



Bersama-sama dengan penemuan ini, D'Andria juga mendapati runtuhan yang mungkin terjadi akibat gempa. Ada pula penyangga semikolom Ionic, tempat bertapak di atas goa, serta prasasti tanda pemujaan dewa bawah tanah, Pluto dan Kore. Penemuan sesuai gambaran lokasi dalam berkongsi dokumen.Gerbang Neraka merupakan tempat menggelar ritual. Ritual termasuk perarakan menggiring haiwan mendekati gerbang dan menariknya hingga masuk ke dalamnya dan mati. Ritual ini boleh disaksikan oleh orang awam masa lalu."Orang-orang boleh melihat ritual keramat itu dari anak tangga, tetapi mereka tak dapat mendekat ke kawasan di dekat mulut gua. Hanya para ahli agama yang dapat berdiri di depan portal," ungkap D'Andria.sumber

No comments:

Post a Comment